onsdag 24 februari 2010

Perspektiv


Idag har jag reflekterat över och förundrats över hur lätt det är förlora perspektivet. Det är så lätt att bara se sin egen lilla värld som universums mitt. Tina berättade idag om ett nyhetsinlag hon sett på TV där de intervjuat en kvinna som var fast på någon ort och inte kom hem på grund av snökaoset de senaste dagarna. Hon ansåg att det var KATASTROF för barnen kanske missade en skoldag. Min avsikt är inte att förminska hennes upplevelse. För henne är det säkert KAOS. Men jag tror att det säger lite om dagens samhälle. Vad är väl naturkatastrofer på Haiti eller Madeira mot stopp i tågtrafiken några dagar i Sverige?

Ett annat exempel är kvinnan på Espresso House som bestämde sig för att sitta vid det lilla bordet bredvid mig. På hennes bord stod det en del disk, en kaffemugg och ett fat, vad tror ni att hon gjorde? Jo, men visst! Hon flyttade disken 30 cm och ställde det längst ut på mitt bord som var större än hennes och rymde både min kopp och disken. Hennes problem var löst, det var ordning i hennes universum. Facinerande, speciellt som hon istället kunde ha valt att vända sig om ta ett steg (jo, det hade räckt med ETT steg) och ställt disken i diskstället med brickor. Nästan varje morgon när jag dricker min latte på lättmjölk medan jag väntar på bussen så ser jag någon flytta disken till nästa bord istället för att ta några kliv och ställa det i diskstället. Tilläggas ska kanske att Espresso House vid Lunds central är ett rätt litet café.

Varför tappar man perspektivet? Tja, det är troligen väldigt mänskligt. Just därför tycker jag att man behöver påminna varandra om att höja blicken emellan åt. Det är så lätt att glömma hur mycket man har att vara tacksam över. Det är säkert jättejobbigt att vänta på ett tåg som inte kommer och inte veta när man kommer hem men ingen är skadad och alla har tak över huvudet, fryser inte och har tillgång till mat och vatten. Det är också lätt att glömma hur lätt det är att glädja en annan människa och hur härligt det är. Ibland så räcker det med plocka undan efter sig när man fikat färdigt.


1 kommentar: