tisdag 9 februari 2010

Aldrig är man riktigt nöjd - en insikt rikare

Min underbara glada och viljestarka dotter är just nu 3-årstrotsig vilket leder till diverse kontroverser mellan henne och oss vuxna.

Varför ska man till exempel behöva sova? Leia tycker att det är helt onödigt när det är så mycket roligare att vara vaken. Nattning hemma hos oss föjer vanligtvis ett av följande två mönster;

1. De kvällar hon sovit middag på dagis är det rena rama Alfonspjäsen när hon ska sova. Mamma, läsa en saga till, mamma, jag är törstig, mamma, jag måste kissa, mamma, jag ska bara..., mamma... och så börjar det om från början. Jag försöker vara tålmodig. Lyssnar, nej ingen mer saga, hämtar vatten, följer med på toa, väntar, nej ingen mer saga, hämtar vatten, följer med på toa, väntar...
Men tyvärr är inte mitt tålamod lika stort som hennes ovilja att sova så till slut blir mammas ton tämligen irriterad och vanligtvis hinner vi bli osams och sams flera gånger innan hon somnar. Vi börjar läsa saga kl 19 men dessa kvällar somnar hon sällan före kl 21.

2. Den andra varianten är betydligt stillsammare. De dagar Leia inte sovit på dagis somnar hon lugnt och stilla inom fem minuter efter att jag slutat läsa saga. Dessa kvällar hinner vi inte bli osams och hon somnar strax för kl 20.

Det enklaste vore förstås om hon inte sov middag på dagis men hon är precis i brytperioden och behöver egentligen sova middag en liten pyttestund. Det funkar att vara utan middagsvila en dag men dag 2 eller 3 blir hon så himla trött och hur får man en unge att sova en kvart?

Nå ja, ikväll inträffade en ny variant av nattning. Leia somnade helt sonika på vardagsrumssoffan kl 18! Väldigt smidig läggning ändå är jag inte nöjd. Jag då? Känner mig lite snuvad på konfekten. Nattningen är ju liksom vår grej. Eftersom Peter jobbar natt så är det alltid jag som lägger henne. Jag gillar ju att läsa saga och mysa innan hon somnar, det är hennes och min stund. Tänkt att jag inte fattat hur viktig den stunden är för mig tidigare.
Nu är jag en insikt rikare. Nu sover sessan sött och det är naturligtvis är huvudsaken, mamma får stilla sitt mysbehov med att snusa henne lite i nacken och förhoppningsvis komma ihåg hur värdefull nattningsstuden är nästa gång Alfonsshowen är igång och mammas tålamod är på väg att tryta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar