fredag 17 juni 2011

Undrens tid är inte förbi

Jo, det är sant! Undrens tid är inte förbi.
Bevis?
Jag nöjer mig med att räkna upp fyra exempel:

1. Jag joggar. Och jag gillar det.
Inget underverk kanske men ett under med tanke på att jag aldrig gillat att jogga eller springa över huvud taget.

Så varför bestämma sig för att jogga om man inte gillar det?
Jo, rent intellektuellt kunde jag förstå fördelarna: kort ställtid, bara gå utanför dörren och starta, bra träning.

Hur göra det roligt?
För en tekniknörd som jag var det inte så svårt. Svaret blev att ladda ner appen "Get running" ett nioveckors intervallprogram där målet är att springa fem kilometer. Jag kan lyssna på min favvomusik samtidigt som appen coachar.

Nu är jag på vecka fyra och än så länge går det bra och jag längtar tills nästa joggpass.
Ett under. Peter är fortfarande i chock men peppar.


2. Jag äter gröt till frukost. Och jag gillar det.
Inget underverk kanske men ett under med tanke på att jag aldrig gillat havregrynsgröt.

Varför äta gröt om man inte tycker att det är gott?
Jo, rent intellektuellt så kunde jag förstå fördelarena: bra fibrer, nyttigt, näringstätt.

Hur jag gjorde?
Det hela är helt och hållet Annicas förtjänst. På hennes blogg läste jag om hur hon gör sin supergröt och det lät så gott! Tja, varför inte prova tänkte jag och nu är jag fast.
Blir så himla behagligt mätt. Och det är gott. Ett under.


3. Jag har köpt en tankini. Och jag gillar att ha den på mig.
Inget underverk kanske men ett under med tanke på att jag aldrig gillat att varken köpa eller bära badkläder.

Men så besökte jag butiken "Kvinnligt under" i Åkarp och ett under skedde. Jag hittade en perfekt badoutfit. Snygg och sitter bra. Ett under.

Hoppas nu bara på att den ekonomiska krisen i Grekland inte sätter käppar i hjulet för vår stundande resa.


4. Jag har gått ner i vikt. Och jag är varken hungrig eller sugen på sötsaker.
Inget underverk kanske men ett under med tanke på att det är mer än 40 kg som försvunnit.

Hur jag lyckats?
När det gäller viktminskning så finns det många bra metoder: LCHF, GI, Viktväktarna, I trim, Cambridge, Viktklubben etc.

Vi är alla olika och det är inte säkert att det som passar bra för den ena passar lika bra för den andra. Välj metod med omsorg om du vill hitta den optimala metoden för just dig.

Själv har jag provat många men nu känns det som att jag hittat den optimala metoden för just mig. Jag använder mig av Xtravaganzas koncept vilket hittills har fungerat hur bra som helst för just mig. Jag är på god väg att bli den jag är. Ett under.

Alltså...
Om man vill skapa under så lönar det sig att revidera.
Tänk om, tänk nytt, bestäm dig och go for it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar