lördag 4 juni 2011

Envis och arg


Jag har en dotter som brås på sin mor. Åtminstone är hon lika envis som jag.

Efter två sena kvällar och två tidiga mornar var måttet rågat. Leia var trött och sur som en gammal disktrasa hela dagen igår.

Eftersom hon aldrig vill sova frivilligt; - mamma jag orkar inte sova! , så mer eller mindre tvingade jag henne i säng tidigt igår. Efter bad och yatzi så var det dax för sagoläsning. Då brakade dagens sista helvete löst. Leia hade nämligen kommit på att hon hellre ville se film i sängen vilket jag inte ville eftersom hon inte somnar då. När jag försökte få henne att välja bok så vägrade hon. Arg var bara förnamnet.

Jag: - Du kan välja mellan att vi läser en bok eller att du sover direkt?
Leia: - Nej, nu måste du ångra dig mamma, vi kan istället välja att titta på film!
Jag: - Vilken bok vill du höra?
Leia: - Mamma nu är du tråkig. Du är dum.
Jag: - Leia jag älskar dig och förstår att du är arg. Man får vara arg för man kan inte alltid tycka lika.
Leia: JO! Det kan man visst. Jag vill se på film.

Det hela slutade med att hon somnade mitt i ilskan utan att vi läste bok. Envis? Mmm... precis som sin mor.

I morse vaknade hon dock på den andra sidan och har hittills varit på solskenshumör! Efter lunch sticker vi till Eslöv och kollar in gatufesten och om Leia orkar ska hon få höra Danny sent ikväll så får vi väl se hur morgondagens humör är! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar